Nijmegen SEO de user experience van je website verbeteren

SEO Nijmegen: Verbeter de user experience (UX) van je website.

Dennis Marinus Scholtus

0 Shares

SEO specialist NIjmegen

Dankzij Google RankBrain is linkbuilding niet langer de toekomst van SEO. Slechte backlinks zijn gevaarlijk voor je rankings tevens worden waardevolle backlinks alsmaar zeldzamer. SEO gebaseerd op: user experience, reputation en search intent is veilig. Voor veilige SEO in Nijmegen bezoek je www.ekxo.nl.

Niet enkel het ontwerp of visuele aspect van je website doet er toe, user experience is eveneens een belangrijke factor. User experience houdt ook in of consumenten je site kunnen vinden en hoe zij zich voelen zodra ze daar zijn tevens neemt de behoefte aan een naadloze en aangename online ervaring toe.

Niemand wil graag wachten tot een pagina wordt geladen of content doorzoeken om de informatie te vinden die ze nodig hebben. En zelfs als de informatie gemakkelijk te vinden is, als je site is gedateerd is of de content saai is, bezoeken consumenten een andere website.

Er zijn veel nieuwe concepten die bijdragen aan het creëren van een geweldige user experience waar we drie, twee of zelfs één jaar geleden geen zorgen over hoefden te maken, zoals mobile first design, chatbots, rich snippets en snelle laadtijden.

Search Intent Optimization.

Je kent mogelijk de term ‘zoekmachine optimalisatie’, maar belangrijker voor de user experience van vandaag is de optimalisatie van de search intent. Hiermee wordt niet alleen rekening gehouden met wat een gebruiker zocht voordat ze op je pagina terechtkwamen, maar ook met welke informatie ze van plan waren te vinden.

Er zijn een aantal dingen waarmee je rekening moet houden bij het optimaliseren van de search intent van de consument. Ten eerste is het belangrijk om de drie belangrijkste zoekopdrachten te herkennen:

Informatie. Wellicht het meest populaire zoektype, dit zijn zoekopdrachten die informatie willen vinden. Of het nu gaat om onderzoek voor een schoolkrant, het opzoeken van de weersvoorspelling voor de week, of het vinden van een kapper bij jou in de buurt. Met dit soort zoekopdrachten proberen mensen een antwoord op een vraag te vinden of meer over een onderwerp te weten te komen.

Navigatie. De bedoeling van dit type zoekopdracht is om een bepaalde website te vinden. Mensen kunnen ‘zoekmachine optimalisatie zoekwoord finder’ typen. Hun hoop is om een site te vinden waarmee ze relevante zoekwoorden kunnen vinden. Als je site dit doet, krijg je een hogere positie in de zoekresultaten en genereer je meer organisch zoekverkeer.

Transacties. Transactionele zoekopdrachten worden uitgevoerd wanneer een gebruiker van plan is om een aankoop te doen. Dit kan iemand zijn die op zoek is naar Adidas sneakers of misschien zijn ze op zoek naar de uitverkoop aanbiedingen van lokale winkels. Dit zijn koopgerichte zoekopdrachten en zijn nuttig voor je als e-commerce onderdeel van je bedrijf is.

Dit zijn de drie belangrijkste zoekintenties, maar waarom zijn ze belangrijk voor je bedrijf? Omdat het van essentieel belang is om te begrijpen hoe je klanten je vinden.

Zorg ervoor dat je klanten naar je productpagina’s leidt als ze een koopgerichte zoekopdracht uitvoeren. Je wilt ze niet wegjagen met lange artikelen of ze overweldigen met tekst als ze op zoek zijn naar een specifiek product en een aankoop willen doen. In plaats daarvan optimaliseer je de pagina voor conversies.

Omgekeerd, als ze een informatieve zoekopdracht uitvoeren, zorg er dan voor dat je alle relevante informatie verstrekt die ze nodig hebben zonder rond te klikken op verschillende pagina’s. Mensen willen snel de informatie vinden die ze nodig hebben. Zorg er voor dat de informatie overzichtelijk is en gemakkelijk te scannen is.

Wanneer een gebruiker een navigatie zoekopdracht uitvoert, zijn ze in essentie op zoek naar een tool of een website voor een specifiek doel. Je wilt je site positioneren als de oplossing voor het probleem dat zij proberen op te lossen of de tool die hen kan helpen. Maar raak niet verstrikt in het proberen de oplossing voor iedereen te zijn. Focus op de producten of services die je bedrijf aanbiedt en optimaliseer dat.

Natuurlijk wil je nog steeds dat mensen de acties ondernemen die je wenst. Een geweldige marketeer probeert deze twee doelen te combineren: maak het mensen gemakkelijk om de actie en informatie te krijgen die ze willen.

Dit is een van de redenen waarom een website chatfunctie zo effectief is: het dient de onmiddellijke behoeften van de bezoeker en laat het bedrijf ook met hen communiceren en het begeleid consumenten naar een aankoop.

Betrokkenheidsstatistieken.

Zoals hierboven besproken: Google, Bing en de grote zoekmachines zoeken signalen dat de zoeker tevreden was. Ze zoeken eveneens naar signalen dat de gebruiker goede ervaringen heeft op je site.

Google kan gegevens bekijken zoals de dwell time of de bezoeker nog een zoekopdracht heeft uitgevoerd, hoe lang ze hebben gewacht en hoeveel pagina’s ze hebben bezocht.

Dit is een voorbeeld van iets dat “Pogosticking” wordt genoemd, waarbij een gebruiker op één resultaat klikt, teruggaat naar de zoekresultaten en vervolgens op een ander resultaat klikt. Google houdt dit gedrag bij als een indicator voor de kwaliteit van de pagina voor die zoekopdracht.

Ratio voor zoekkwaliteit.

Een interessant ding om op te merken is het bestaan van Search Quality Evaluators. Er zijn mensen die door Google zijn gecontracteerd om handmatig te evalueren hoe nauwkeurig en relevant zoekresultaten zijn voor wat mensen zoeken. Ze gebruiken een 200-pagina’s tellend document waarin wordt geschetst wat ze moeten zoeken, positief of negatief, bij het maken van hun evaluaties.

Scores van de Search Quality Evalutors beïnvloeden het zoekresultaat niet rechtstreeks. Je hoeft je geen zorgen te maken dat een slecht cijfer je pagina naar de laatste pagina’s van Google zal forceren. In plaats daarvan wordt de informatie gebruikt om het Google algoritme beter te maken door Google te laten weten hoe goed het werkt.

Dat gezegd hebbende, kun je stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat de beoordelaars je website prestaties goed beoordelen door te voldoen aan basisnormen zoals mobiele optimalisatie en door de bedoeling van de zoeker te begrijpen voor de zoekwoorden waarvoor je rankt.

Acht belangrijke tips voor het verbeteren van de user experience van je site.

Ga je ooit naar een blog voor informatie, om te ontdekken dat de site zo moeilijk te bekijken is, kun je jezelf er nauwelijks toe brengen deze te lezen?

Het verzamelen, schrijven en delen van informatie zijn niet de enige belangrijke aspecten van je content strategie. Het ontwerp van je websites en blogs is ook essentieel en wellicht hebben deze elementen nog meer aandacht nodig dan het schrijven van de artikelen zelf.

Als je geen moeite doet om de UX van je site te maximaliseren, gaan de tijd en moeite die je aan onderzoek en schrijven besteedt verloren.

Van het verbeteren van je content tot het visueel aantrekkelijker maken van je site, er zijn veel factoren die je kunnen helpen de gebruikerservaring van je website of blog te verbeteren.

Kies de juiste koppen en subkoppen.

Je denkt er misschien niet aan hoe belangrijk de content voor de user experience van je site is. Onze lezers merken immers nauwelijks rubrieken op, toch?

Het opmaken van subkoppen vereist een zorgvuldige strategie. De meest effectieve subkoppen zijn:

  • Duidelijk en overzichtelijk.
  • Gelijk in lengte.
  • Rechtstreeks gerelateerd aan de titel van je artikel.

Koppen in artikelen zijn niet alleen goed voor SEO. Door doorzoekbare sleutelbegrippen te markeren, behandelen je koppen en subkoppen duidelijk en rechtstreeks de vragen die je lezers zoeken, waardoor je website comfortabeler wordt om te navigeren. Ze verdelen ook de tekst, waardoor artikelen gemakkelijker te scannen zijn.

Voeg authentieke afbeeldingen toe.

We weten allemaal dat afbeeldingen geweldig zijn om webpagina’s visueel interessanter te maken. Toch moeten afbeeldingen zorgvuldig worden gekozen.

Hoewel het goedkoop en gemakkelijk is om stockfoto’s te uploaden, is het het beste om stockfoto’s helemaal te vermijden. Dit is waar ongeacht of je een professionele fotograaf inhuurt of de foto’s zelf maakt.

Een bijzonder verhelderend fototechnisch experiment bewijst dit punt. Toen Visual Website Optimizer een test uitvoerde voor een verhuisbedrijf om de waarde van echte foto’s van fotografie versus stockfoto’s te bepalen, ontdekte het dat een pagina met originele foto’s van hun trucks en employees 45% verbeterde conversies toonde ten opzichte van de standaardversie.

Meng en combineer de opmaak van je teksten.

Het laatste wat je wilt is dat goede blog posts saai en eentonig overkomen. Hoewel toon en stijl zeker verantwoordelijk zijn voor het aanspreken van geschreven content, geldt dat ook voor de visuele aantrekkingskracht.

Visuele aantrekkingskracht gaat niet alleen over het invoegen van afbeeldingen; het gaat ook over het uiterlijk en de opmaak van de tekst zelf. Verschillende opmaak tussen artikelen of zelfs binnen hetzelfde artikel geven je inhoud een visuele structuur.

Gebruik witregels in je voordeel.

Als dit artikel slechts één grote alinea was, zou je het waarschijnlijk niet lezen, toch?

Hoe je woorden opmaakt, is niet het enige dat je tekst visueel aantrekkelijk maakt; net zo belangrijk is de lege ruimte tussen de afbeeldingen en tekst, ook wel wit regels genoemd.

Witregels zijn van cruciaal belang omdat het je lezers uitnodigt in het artikel, waardoor ze de ruimte krijgen om te ademen. Alinea scheidingen, subkoppen, lijsten en spaties rond afbeeldingen helpen allemaal om witregels te creëren.

Om informatie duidelijk en direct over te brengen aan drukbeztte lezers, wil je niet dat je artikelen poëtisch en moeilijk te ontcijferen zijn; in plaats daarvan wil je dat je artikelen makkelijk te navigeren en te begrijpen zijn.

Maak het interactief.

Hoewel gevarieerde inhoudsindelingen en een strategisch gebruik van witregels je site gemakkelijk en aangenaam in gebruik maken, kan je het uiterlijk van je site nog meer verfraaien. Als je jouw site interactief maakt, zullen je bezoekers waarschijnlijk naar meer artikelen op je site zoeken en blijven ze terugkomen.

Er zijn veel verschillende soorten interactieve content. Een mogelijkheid is om de tekst en afbeeldingen op de website subtiel te laten communiceren met de muis van de gebruiker. Wanneer de muis van de gebruiker boven een menu item zweeft, kan de tekst van kleur veranderen. Of, wanneer de gebruiker over een productafbeelding zweeft, kan verklarende overlay tekst vervagen.

Visual storytelling is met name handig bij het stimuleren van bezoekers interactie, omdat het contact maakt met de emoties van lezers en ze een kans geeft om deel uit te maken van het verhaal van je site. Wanneer je lezers actief deelnemen aan de content die zij lezen, verhoog je de betrokkenheid van gebruikers en de tijd die ze op je site doorbrengen.

Optimaliseer je site voor mobiel browsen.

Het is frustrerend om met je telefoon naar een site te navigeren, om er vervolgens achter te komen dat de pagina’s van de site niet goed op je mobiele scherm passen.

Nu biedt Google nog een extra stimulans voor sites om mobielvriendelijk te worden. Het verschuift naar een mobile first index, wat betekend dat het vooral naar mobiele content zal kijken voor zijn search index. Google ziet al meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten op desktopcomputers.

Toch wil Google niet dat je je zorgen maakt als je te traag bent om mobiel te gaan. Voor degenen zonder een responsive site, zal de zoekmachine nog steeds hun desktopsite indexeren. Maar de conclusie is dat mobile content de doorslaggevende factor zal zijn bij het rangschikken van zoekresultaten. Deze prioriteitstelling van mobiel is een belangrijk feit dat mobiel inderdaad de nieuwe standaard is en dat er in de toekomst grote gevolgen kunnen zijn voor het niet aanpassen van je site.

Als je goed wilt scoren voor SEO en als je niet wilt dat gebruikers je site verlaten, is het van cruciaal belang dat je pagina’s gemakkelijk leesbaar maakt op mobiele apparaten. Hierdoor wordt je site niet alleen beter doorzoekbaar, maar wordt ook de bruikbaarheid drastisch verbeterd.

Een goede optie om je aan te passen aan de verandering van Google is om responsive design toe te passen dat een site mogelijkheden biedt om automatisch rekening te houden met functies zoals schermgrootte en apparaat type.

Maak je 404’s pagina’s bezoeker vriendelijk.

Zoals je waarschijnlijk uit persoonlijke ervaring weet, zijn 404 foutpagina’s een enorm afschrikmiddel voor het lezen van een pagina. Zelfs als slechts één pagina op een website een 404 weergeeft, zullen de lezers waarschijnlijk helemaal van de site af gaan op zoek naar een sneller en betrouwbaarder exemplaar. Met andere woorden, een enkele 404 op je site kan bezoekers wegjagen.

Om dit te voorkomen, moet je grondig op je site zoeken om al je 404’s te vangen voordat je lezers dat doen. Bovendien, in plaats van toe te staan dat je site naar de standaard 404 pagina navigeert, personaliseer je 404 foutmeldingen zodat ze vriendelijk en aantrekkelijk zijn.

Het integreren van games in je 404 pagina’s is een effectieve manier om je bezoekers bezig te houden.

Toch is amusementswaarde slechts één belangrijke deugd van een goede 404 pagina. Je moet je entertainment tactieken combineren met een duidelijke en eenvoudige foutmelding over wat er verkeerd ging, evenals opties voor een eenvoudige navigatie terug naar je site.

Ongeacht het ontwerp van je pagina, moet je bezoekers duidelijk maken dat je echt geïnteresseerd bent in het leveren van een soepele en comfortabele browse ervaring. Je moet op een persoonlijke toon spreken en woorden gebruiken die je gebruikers kunnen begrijpen. Dit, gecombineerd met de humor die een goede 404 pagina kan opleveren, helpt bij het opbouwen van een emotionele band met je bezoekers.

Zorg er voor dat alle pagina’s snel laden.

In het huidige tijdperk van snel werk en nooit afgeronde multitasking, kunnen snelle pagina laadtijden je website maken of breken. Als een pagina te langzaam laadt, zullen bezoekers waarschijnlijk naar de sites van je concurrenten gaan.

Het verbeteren van de laadsnelheid van je pagina is niet alleen belangrijk voor je desktop, maar het is ook een integraal onderdeel van het optimaliseren voor mobiele apparaten.

Om te controleren of je site een snelle gebruikerservaring biedt op alle platforms, kun je gratis tools gebruiken zoals Page speed Insights van Google. Wanneer je de URL van de betreffende site opgeeft, geeft de Google tool pagina’s weer met zwakke paginasnelheden en suggesties voor verbeteringen.

Je website behoort een ervaring te zijn.

Van het maken van een snelle en comfortabele browse ervaring tot het duidelijk, opvallend en interessant maken van je content, het is essentieel dat je de tijd neemt om de user experience van je site te verbeteren. Een goede webervaring gaat niet alleen over het lezen van nuttige informatie wat eveneens belangrijk is dat de nuttige informatie op een aangename en boeiende manier te lezen is. Informatieve content alleen is niet genoeg.

Dat is slechts het begin van user experience (UX).

Hoewel dit slechts het topje van de ijsberg is als het gaat om user experience (UX), zal het toepassen van deze principes op je SEO strategie in de loop van de tijd uitstekende winst opleveren. Als je de user experience van je bezoekers wilt verbeteren, maar niet weet waar je moet beginnen neem dan nu contact met mij op.

 

Dennis Marinus Scholtus

SEO specialist, Nijmegen.

Website: www.ekxo.nl.

Telefoon: 0615268273.

Facebook: www.facebook.com/Dennis.M.Scholtus.

0 Shares