Wil je meer consumenten verleiden om je horecazaak te bezoeken door je ranking op Google te verhogen? Dan is dit de gids die je moet lezen! Met 60% van de consumenten op zoek naar cafés en restaurants online is het noodzakelijk dat je jouw horeca SEO strategie optimaliseert. Aangezien 75% van de klikken naar de eerste vijf Google zoekresultaten gaan is het voor een horecabedrijf absoluut noodzakelijk dat je in de organische Google top vijf en de Google Local 3-Pack vermeld bent.
Local SEO is de meeste voordelige online marketing, veel voordeliger dan de klikfraude gevoelige Google Ads. Consumenten die een horecazaak in hun omgeving zoeken waarderen de Google topresultaten het meest. Local SEO draagt in hoge mate aan de continuïteit van je zaak, want SEO bepaald wie zaken mag doen in de online Kalverstraat en wie genoegen moet nemen met een online achterafstraatje.
Wat is horeca SEO?
SEO (Search Engine Optimization) is één van de beste marketingstrategieën, afgezien van het hebben van een mobiel/online bestelsysteem voor een horecazaak. Horeca SEO kan worden beschouwd als het optimaliseren van de website van je: restaurant, social media en de algemene digitale aanwezigheid door het toevoegen van relevante content aan je website, zoals: menu’s, agenda’s en blog posts en ervoor te zorgen dat de informatie over je horecabedrijf consistent is, zoals je adres en telefoonnummer op lokale bedrijfsgidsen, zodat Google weet dat je relevant bent.
Disclaimer: Voorbeelden die in deze blog worden gebruikt, zijn van horecazaken uit mijn omgeving. Geen van deze voorbeelden zijn mijn klanten.
Bepaal je horeca SEO strategie en zoekwoorden
Bij het implementeren van een horeca SEO strategie, is het allereerste wat je wilt doen duidelijk te definiëren tot welke doelgroep en geografische locatie(s) je de strategie richt. Door het definiëren van de targeting van je doelgroep en geografische locatie(s), krijg je inzicht in wat potentiële klanten zouden typen in Google bij het zoeken naar je zaak en hoe je jouw SEO strategie en content zich rond deze potentiële klanten aanpast.
Zodra je je targeting hebt bepaald, kan je onderzoek doen naar zoekwoorden die zijn gecentreerd rond je potentiële klanten om je Google zoekresultaten te maximaliseren. Voor horecazaken zijn er over het algemeen drie trefwoorden groepen: breed, niche specifiek en merkgerelateerd.
Brede horeca trefwoorden
Een voorbeeld van een brede zoekwoorden groepering voor een café is gewoon ‘café bij mij in de buurt’ of ‘café in Amsterdam’. Afhankelijk van de geografische locatie waar je grand café zich bevindt, moet je er rekening mee houden hoe concurrerend je brede trefwoord is. Er zijn honderden ‘cafés in Amsterdam’ omdat het een enorme stad is, dus door het gebruik van een breed trefwoord in die stad zou je meer concurrentie ondervinden in tegenstelling tot als je grand café in Kleindorp gevestigd is.
Horeca niche zoekwoorden
Een voorbeeld van een niche specifieke zoekwoorden groepering voor een restaurant is ‘vegetarisch restaurant’ of ‘Thais restaurant in Nijmegen’. Door niche specifiek te zijn vernauw je de targeting naar de niche van je restaurant en zal je waarschijnlijk minder concurrentie ondervinden. Soms kan niche specifieke targeting lastig zijn, bijvoorbeeld als je een Thais restaurant in Den haag hebt, gebruikt je niche specifieke trefwoorden zoals "Thais restaurant in Den haag’ of ‘Asian restaurant in Den haag? De ‘Asian restaurant in Den Haag’ kan meer concurrentie hebben, maar de beste manier om te bepalen welke niche specifieke zoekwoorden je moet gebruiken voor je restaurant is om gewoon te kijken naar sites zoals Yelp om de categorieën en criteria die zij gebruiken voor je gebied te zien. Of gebruik gewoon de Google zoekresultaten zoals hieronder weergegeven met een voorbeeld van een niche specifiek zoekwoord zoeken inbegrepen.
Merk gerelateerde trefwoorden
Een voorbeeld van een merkgebonden zoekwoord voor een restaurant is gewoon de naam. Ga er niet van uit dat je naar de top van de Google ranking voor je merknaam stijgt, want er zijn twee veel voorkomende problemen die je kunt tegenkomen.
Het eerste probleem is dat er soms twee horecabedrijven dezelfde naam hebben, maar zich in verschillende provincies bevinden. Als één horecazaak zijn SEO strategie maximaliseert terwijl de andere horecazaak dat helemaal niet doet, is het niet waarschijnlijk dat de tweede horecabedrijf boven de eerste horecazaak vermeld wordt omdat de lokale zoekcriteria precedent neemt op Google, kan dat horecabedrijf een hogere ranking krijgen op de zoekresultaten. Het tweede probleem is dat lokale directory's en de social media pagina's van een restaurant hoger kunnen scoren dan hun eigenlijke website. Hoewel sommigen misschien niet van mening zijn dat het een slechte zaak als hun social media pagina hun website overtreft. Je website moet dan meer waarde bieden dan je social media pagina’s zodat het zoekverkeer op je website uitkomt en niet op je social media pagina’s.
Hulpmiddel voor het onderzoeken van de zoekwoorden van je horecazaak
Er zijn verschillende SEO tools om je te helpen de positie van je zoekwoorden in de gaten te houden en aanbevelingen te geven over niet alleen andere zoekwoorden waarop je moet richten, maar ook hoe je jouw ranking kunt verbeteren. Een van de beste tools is de Google Keyword Planner. Hier is hoe je deze tool kunt gebruiken voor je zoekwoord onderzoek:
Log in of meld je aan voor een Google AdWords Account en bezoek Google Keyword Planner op het dashboard.
Voer je doel trefwoorden in, bijvoorbeeld ‘Grand café in Nijmegen’.
Klik op ‘Keyword’ en je krijgt een tabel te zien die je zoekwoorden en hun respectievelijke zoekvolumes tonen samen met andere waardevolle data.
Door zoekwoorden te onderzoeken, krijg je informatie uit de eerste hand over je: doelgroep, het zoekvolume van het trefwoord en de informatie die klanten willen weten en hoe ze het willen weten. Dit is cruciaal als je content en koppen wilt schrijven op je website die goed scoren in de zoekresultaten van Google.
Optimaliseer je horeca website en content voor conversies
Wat heeft het voor zin om zoekverkeer naar de website van je horecazaak te brengen als de website niet geoptimaliseerd is? Het is als naar een bakker gaan die geen brood heeft. Als horecabedrijf moet je je website optimaliseren. Hier is een lijst van wat elke horeca website zou moeten hebben.
Horeca merk verhaal
Wat maakt jouw horecazaak uniek? Is het een familiebedrijf dat al tientallen jaren bestaat? Komen je ingrediënten van de lokale boeren in je regio, dus is het altijd vers en biologisch? Zorg ervoor dat je jouw merkverhaal verteld op je website, zodat je jezelf onderscheidt in het oog van de klant. Je merkverhaal moet op je startpagina worden geplaatst en als je er een video van maakt is het nog beter!
Zijn je bedrijfsadres en telefoonnummer duidelijk zichtbaar en voorzien van een Google Map?
Je doelgroep moet in staat zijn om je adres makkelijk op je website te vinden. Dus, overweeg om het op je homepage op de meest zichtbare plaats te plaatsen voorzien van een Google Map zodat bezoekers je zaak snel weten te vinden. Door dit te doen zullen de conversies sterk vermeerderen.
Openingstijden
Ook je openingstijden zijn van cruciaal belang. Bent je dagelijks geopend? Wat voor soort maaltijden serveer je voor ontbijt, lunch et cetera? Het is een concurrentievoordeel, want het kan het verschil zijn tussen een klant die voor een restaurant kiest in plaats van een ander, simpelweg omdat je langer open bent dan je concurrent.
Optimaliseer het menu van je website
Nieuwe potentiële klanten zullen eerst het menu controleren voordat ze je restaurant bezoeken. Het is dus van essentieel belang dat gebruikers het menu op je website gemakkelijk kunnen vinden. Vergeet niet om de lunch en seizoensgebonden aanbiedingen die je wilt promoten van verleidelijke foto’s te voorzien. Dat motiveert een potentiële klant om je zaak te bezoeken. Je kunt kwalitatief hoogwaardig menu’s aanbieden, maar als de foto's van je menu’s op je website korrelig zijn dan haken potentiële klanten af.
Zorg er ook voor dat je menu niet in PDF formaat is. De tekst op PDF's is niet leesbaar voor zoekmachine crawlers die niet alleen je ranking verlagen, maar tevens niet toestaan dat je menu door Google wordt geïndexeerd. Mobiele apparaten hebben het moeilijk met het weergeven van PDF en gebruikers die op mobiele apparaten zijn zullen moeten scrollen om naar je menu te kijken, waardoor je conversies afnemen.
Zorg ervoor dat je menu lang van vorm is en op één pagina geplaatst is die geen extra klikken nodig heeft. Het is sneller en handiger voor mobiele gebruikers in plaats van te klikken en naar extra pagina's te gaan. Biedt consumenten tevens een optie om je menu te downloaden.
Hoe maak je een reservering
Zorg ervoor dat je website informatie bevat over hoe potentiële klanten met één druk op de knop een reservering kunnen maken, vooral op mobiele telefoons. Als je potentiële klanten je menu en locatie controleren en tevreden waren met wat ze zagen, zullen ze waarschijnlijk meteen boeken zonder de pagina te verlaten. Maak het gemakkelijk voor hen, hoe meer barrières je voor een potentiële klant plaatst, hoe groter de kans dat ze niet zullen converteren.
Online bestellen App
Met 79% van de millennials die voedsel hebben besteld via een online app, is het noodzakelijk dat je als horecabedrijf dat de mogelijkheid tot online bestellen biedt dat de mogelijkheid tot bestellen eenvoudig vanaf de homepage bereikbaar is. De reden hiervoor is dat 67% van de mensen die een online bestelling bij een restaurant hebben geplaatst, vaker dat restaurant bezoeken dan degenen die geen bestelling hebben geplaatst. Door je online bestel app gemakkelijk toegankelijk te maken, zet je meer transacties en zoekverkeer om, omdat het voor mobiele gebruikers gemakkelijk is om met één druk op de knop voedsel te bestellen.
Voeg kwalitatieve foto's van het interieur toe op je website
Voeg opvallende foto's van het interieur van je restaurant of café toe. De meeste potentiële klanten zullen beslissen of ze hun tijd in je restaurant of café willen doorbrengen door te kijken naar het interieur en de sfeer. Dus, overweeg om er het beste van te maken, naar een restaurant of kroeg gaan is voor de meeste mensen een sociaal uitje, dus zorg ervoor dat ze een uur of twee in je zaak willen doorbrengen.
Maak de aanmelding voor je e-maillijst makkelijk toegankelijk
Als horeca ondernemer is je e-mail lijst een troef die je in staat stelt om voortdurend met je klanten te communiceren, of het nu gaat om nieuwe evenementen die je organiseert of om gerechten die je serveert. Door je e-mail inschrijving gemakkelijk toegankelijk te maken, kunnen klanten die geïnteresseerd zijn in je restaurant of café zich gemakkelijk aanmelden, zodat ze op de hoogte kunnen blijven van de laatste ontwikkelingen.
Een manier om je klanten aan te zetten tot inschrijving op je e-maillijst is om ze te stimuleren met bijvoorbeeld een korting.
Wees zeker dat je website mobiel vriendelijk is
De meeste van je gebruikers zijn op zoek naar een café of restaurant op hun mobiele apparaat. Het gebruik van mobiele bestel toepassingen, het internet en sms-berichten is goed voor bijna 1,9 miljard bezoeken aan foodservices en is dit jaar met 18% toegenomen. Het is dus van vitaal belang dat je een mobile responsive website hebt voor een verbeterde gebruikerservaring. Uit onderzoek blijkt dat er in de Verenigde Staten meer restaurants worden gezocht op mobiele apparaten dan op desktops. Het is dus van cruciaal belang dat je website er goed uitziet en goed functioneert op elk mobiel apparaat, of het nu een kleine iPhone of een tablet met groot scherm is.
Google rangschikt mobiel vriendelijke websites zelfs hoger in hun zoekresultaten. Als je jouw ranking wilt verbeteren, zorg er dan voor dat je een mobielvriendelijke website hebt. Gebruik Google's Mobile Friendly Test tool om te bepalen of je website mobielvriendelijk is. Het enige wat je hoeft te doen is je URL in te voeren en op ‘analyse’ te klikken.
De resultaten geven je een lijst van de problemen bij het laden van de pagina's, zoals pagina's waar robots.txt en fouten hebben voorkomen dat Google bot de pagina kon doorzoeken.
Optimaliseer de snelheid van de website van je horecazaak
De meeste gebruikers die je website bezoeken zullen dat vanaf hun mobiel doen en daarom moeten je pagina's snel geladen worden. Google straft nu websites met langzaam pagina's, omdat dat niet alleen voor een slechte gebruikerservaring zorgt, maar ook voor een hogere bounce rate.
De meeste horeca websites hebben een lage laadsnelheid vanwege hun afbeeldingen. Zorg ervoor dat je de afbeeldingen optimaliseert voordat je ze op je website uploadt. Tools zoals Optimizilla kunnen de bestandsgrootte van je foto's verkleinen zonder de kwaliteit van je foto's worden beïnvloed.
Zorg ervoor dat je website veilig is
Als je website een e-mail sign-up, catering, of online bestellen app heeft, verzamel je waarschijnlijk persoonlijke informatie. Om bezoekers op je website te beschermen moet je ervoor zorgen dat deze SSL-beveiligd is. Door je website te beveiligen, zorg je ervoor dat informatie die op je website is opgeslagen, zoals persoonlijke informatie, wordt beschermd tegen bedreigingen van buitenaf, zoals hackers die informatie proberen te stelen. Bovendien identificeert Google met ingang van juli 2018 websites die niet beveiligd zijn, wat ook van invloed kan zijn op de ranking in de zoekmachine. Hieronder vind je een voorbeeld van een horecabedrijf waarvan de website SSL beveiligd is:
Installeer Google Analytics op je website
Je moet ervoor zorgen dat alles wat je doet voordelen voor je biedt. Er zijn veel tools die je kunt gebruiken om de SEO inspanningen van je website te monitoren en te analyseren.
Ten eerste moet je Google Analytics installeren op de website van je zaak. Google Analytics helpt je bij het bepalen van het aantal bezoekers dat je website krijgt en waar ze vandaan komen. Meer organische bezoeken betekent dat je SEO strategie werkt.
Een andere tool die je moet installeren is Google Search Console, omdat je hiermee je zichtbaarheid op Google kunt vergroten door je website aan de index van Google toe te voegen. Om te zien of je website goed geïndexeerd is op Google, typ je gewoon: Site: "je website URL" in de Google zoekbalk zoals hieronder weergegeven:
Optimaliseer je lokale SEO met "Google My Business" en andere lokale aanbiedingen
Het is absoluut noodzakelijk dat je je lokale SEO inspanningen als horecabedrijf maximaliseert.
Horecabedrijven zijn meer afhankelijk van lokaal zoeken dan welk ander type bedrijf dan ook. Google geeft lokale bedrijven prioriteit wanneer een gebruiker een lokale zoekopdracht uitvoert. Zo is het absoluut belangrijk voor je lokale horeca SEO. Volgens Bright Local gebruikt 97% van de consumenten het internet om te zoeken naar lokale bedrijven. Er zijn veel lokale directory's waar je zaak vermeld kan worden. Word vindbaar in de lokale zoekopdrachten door je zaak toe te voegen aan de meest relevante platformen, de belangrijkste voor Google search ranking voor restaurants is "Google Mijn Bedrijf".
Google Mijn Bedrijf voor restaurants
Het opnemen van je restaurant op "Google Mijn Bedrijf" is één van de eerste dingen die je moet doen om de vindbaarheid in Google te verbeteren. Het eerste wat je zal zien zijn de lokale restaurant zoekresultaten op Google en de Google Maps met restaurant locaties, zoals hieronder te zien.
Google Mijn Bedrijf biedt de beste en meest veelzijdige functies voor je restaurant, inclusief:
Snelle URL's
Met Google Mijn Bedrijf kun je je eigen URL's toevoegen voor specifieke acties, zoals het bekijken van het menu of het reserveren van een tafel. Snelkoppelingen helpen je klanten niet alleen om snel de juiste informatie te vinden, maar bieden je ook vermeldingen in de lokale zoekresultaten. Ze verbeteren ook je conversiepercentages, omdat klanten direct vanuit je advertentie een tafel kunnen reserveren. Google werkt samen met OpenTable om deze implementatie op je Google Mijn Bedrijf nog gemakkelijker te maken.
V en A
Met de V(vraag) en A (antwoord) functie ka je vragen over je bedrijf stellen en beantwoorden. Het is noodzakelijk dat je alleen vragen stelt en beantwoordt die nuttig kunnen zijn voor je gebruikers. Belangrijker is dat je de vragen van je klanten in de gaten houdt en ze als eerste beantwoordt wanneer ze op je bedrijfsvermelding verschijnen.
Google berichten
Met Google Posts kan je berichten van maximaal 300 woorden met foto's toevoegen en er naartoe linken met oproepen naar acties als: ‘aanbieding’, ‘korting’, ‘meld aan’, ‘reserveer’ en ‘ontdek meer’. Je kunt deze berichten gebruiken om je specials te adverteren, evenementen te promoten of nieuws over je restaurant te publiceren. Dit maakt het nog makkelijker voor je om klanten om te converteren, want als ze een aanbieding willen wisselen of iets willen kopen is het met een klik op de knop.
Populaire uren
Google houdt ook bij hoe druk een restaurant in realtime is. Hierdoor kunnen klanten weten wat voor soort verkeer er elke dag van de week in je restaurant te verwachten is.
Verhoog de beoordelingen en beoordelingen van je restaurant
Meer dan 60% van de gasten vertrouwt recensies als hulpmiddel bij het kiezen van een restaurant. Moedig klanten aan om een recensie achter te laten. Zorg ervoor dat je reageert op al je online beoordelingen, of het nu negatief of positief is. Het is belangrijk dat je goede recensies op je website laat zien, omdat dit je zal helpen om je positie ten opzichte van concurrenten te verbeteren bij lokale zoekopdrachten in Google.
Als je horecazaak slechte online beoordelingen heeft, krijg je meer positieve beoordelingen met een actie zoals het aanbieden van een vijf euro cadeaubon voor je horecazaak elke keer dat iemand je een 5-sterren beoordeling geeft op Google. Hoge sterrenwaarderingen en positieve beoordelingen betekenen een hogere click through rate naar je website en dus meer zoekverkeer naar je zaak vanwege je hogere positie in de lokale zoekopdrachten op Google.
Voeg uw restaurant toe aan de top relevante en lokale aanbiedingen
Elke verwijzing van je horecazaak op een lokale online bedrijvenlijst wordt een citation genoemd. Door je zaak toe te voegen aan lokale en relevante lijsten, verhoog je jouw kredietwaardigheid en vertrouwen bij de zoekmachines. Yelp en Trip Advisor zijn belangrijke locatie voor local citations. Hoe meer citaten die op het web verschijnen, hoe hoger de autoriteit die je website zal ontvangen, wat zal resulteren in een hogere ranking, vooral op lokale zoekresultaten.
NAP (naam, adres, telefoonnummer) Consistentie op lijsten en mappen
Zorg ervoor dat al je online local citations consistent zijn. De meeste zoekmachines zoals Google houden niet van inconsistente citations en die hebben dan ook een negatieve invloed op je Google ranking. Je wilt er dus zeker van zijn dat al je belangrijke informatie wordt bijgewerkt en overal hetzelfde is. Zorg ervoor dat je dezelfde bedrijfsnaam, contactgegevens en adresgegevens op het web gebruikt, ook op social mediaplatforms, directory's en andere zakelijke aanbiedingen die je mogelijk hebt. Potentiële klanten zouden geïrriteerd raken als ze naar je oude locatie reden.
Lokale links
Gemeenschappen houden ervan wanneer lokale bedrijven teruggeven. Als horecazaak kun je gratis catering doen voor jeugdvoetbalwedstrijden, netwerkgroepen hosten of zelfs een gratis lunch aanbieden aan een basisschool. Niet alleen komt dit de gemeenschap ten goede en bouwt het lokale bewustzijn voor je horecazaak op, maar het biedt je ook de mogelijkheid om op hoog gezaghebbende lokale websites te staan als de (lokale) media toevallig de verhalen oppikken.
On-page SEO op pagina's voor restaurants
Ervan uitgaand dat je weet welke zoekwoorden je wilt targeten, moet je de on-page SEO van je website perfectioneren om je prestaties op de zoekresultaten van Google te maximaliseren. Hier zijn enkele van de belangrijkste overwegingen:
Optimaliseer uw titel tags
Title tags hebben een enorme impact op de prestaties en zoekresultaten van de website van je horecazaak. Als horecazaak zorg je ervoor dat al je title-tags beschrijvend en uniek zijn en afgestemd op je hoofd zoekwoorden, zodat Google je website gemakkelijker kan vinden. Gebruik niet herhaaldelijk dezelfde trefwoorden en title tags want Google zal je straffen in de zoekresultaten met een lagere ranking
Optimaliseer je meta beschrijvingen
Hoewel Google ze niet analyseert op zoekresultaten, is de meta beschrijving wat gebruikers lijkt te overtuigen om naar de website van je zaak te komen. Een goede meta beschrijving moet in 160 karakters uitleggen waar het in je zaak om draait. Je meta beschrijving bepaalt of een potentiële klant je restaurant of café boven een ander kiest. Zorg er altijd voor dat je het zo informatief mogelijk maakt door een aantal van je zoekwoorden te markeren. Zelfs als je je metabeschrijving niet instelt, vult Google deze voor je in door de tekst die als eerste op je homepage wordt getoond te tonen als meta beschrijving.
Hier is nog een ander voorbeeld, maar hun meta beschrijving:
Gebruik Schema opmaak (gestructureerde gegevensmarkering)
Schema markup is een vorm van micro-data op je website die Google helpt te begrijpen wat de content is op een webpagina. Als je bijvoorbeeld een schema op je menu pagina hebt geïmplementeerd, kan je menu pagina verschijnen in de zoekresultaten van Google. Hoe beter je gestructureerde data-opmaak is geoptimaliseerd, hoe meer Google je beloont met zoekverkeer naar je website. Schema geeft gebruikers meer relevante informatie op een georganiseerde manier. Gebruik de Google Structured Data Markup Helper om het schema op de website van je zaak te implementeren.
Daarnaast kan je sterrenclassificaties in de zoekresultaten laten zien met behulp van je gestructureerde data-opmaak. Dit geeft je gebruikers een dwingende reden om op je website te klikken ten opzichte van de site van je concurrenten.
Een must voor restaurants is de implementatie van de bibliotheek vol schema's op maat gemaakt voor restaurants op Schema.org/Restaurant.
Begrijp dat de implementatie van schema markup een geavanceerd niveau van SEO is en om deze gegevens op je website te implementeren is een ervaren ontwikkelaar of een website platform nodig dat de essentiële plugins of ingebouwde opties heeft. Overweeg het inhuren van een freelancer als je niemand in huis hebt om dit te bereiken. Hoe sneller je dit voor elkaar krijgt, hoe sneller je je concurrenten voor bent.
Trefwoorden toevoegen aan je alt tekst
Alternatieve tekst helpt zoekmachines om de content van een afbeelding te beschrijven en je afbeelding in de juiste context te plaatsen. Een goede lokale SEO strategie is het implementeren van je zoekwoord in de beschrijving van je afbeeldingen. Als een potentiële klant naar je zoekwoord zoekt en een kwaliteitsbeeld van het eten in je horecazaak tegenkomt op een Google zoekresultaat, kunnen ze nog meer geneigd zijn om je zaak te bezoeken en dat beeld zal terug linken naar je website. Neem de eer voor je werk!
Bied uniek content, zoals een blog
Het produceren van uniek content op je website draagt niet alleen bij aan een goede gebruikerservaring, maar vertelt de zoekmachines ook dat je site relevant en gezaghebbend is. Als horecazaak moet je een blog hebben waarin je uniek content kunt bespreken en creëren die je klanten interesseert. Enkele voorbeelden van uniek content die je kunt creëren kan omvatten, het proces van het maken van een van je specialiteiten, de voordelen voor de gezondheid van bepaalde voedingsmiddelen dat je restaurant biedt en zelfs over andere lokale bedrijven in je regio.
Door het maken van deze unieke content geeft je je website een kans om backlinks naar deze blog posts van andere websites te krijgen. Een van de eerste determinanten van zoekmachine ranking is de backlink profiel van een website, hoe meer backlinks over het algemeen, de hoger de ranking.
Off-Pagina SEO voor restaurants
Off-page SEO kan worden omschreven als de autoriteit die je website heeft. De twee belangrijkste factoren waarmee Google rekening houdt als het gaat om off-page SEO is een backlink profiel en social media.
Link building voor restaurants en cafés
Zoals eerder besproken, hoe relevanter je backlink profiel is, hoe hoger je in de zoekmachines komt te staan. Een backlink is wanneer een externe website naar je website linkt. Als Google en andere zoekmachines zien dat relevante en kwalitatief hoogstaande websites naar je site linken, dan vestig je autoriteit en vertrouwen bij de zoekmachines. Het bouwen van backlinks kan tijdrovend zijn, maar hier zijn enkele manieren waarop je ze kunt verkrijgen:
Creëer boeiende content
Boeiende content is een magneet voor backlinks. Als je content maakt dat informatief of onderhoudend is voor gebruikers, zullen ze je content meer dan waarschijnlijk delen, wat de backlinks naar je website natuurlijk zal stimuleren. Lezers houden ervan om content te delen met anderen, vooral als het hun problemen oplost.
Bloggers en influencers bereiken via e-mail
Onderzoek de grootste influencers en bloggers in de horecabranche en je omgeving. Een voorbeeld hiervan zijn je lokale fijnproevers die blogs hebben en op zoek zijn naar restaurants en overige horecazaken om te promoten, wat een kans zou kunnen zijn om een backlink of aanbeveling te ontvangen. Vergeet niet, geef eerst iets van waarde bij het contacteren van influencers en bloggers. Niemand wil linken naar content dat niet waardevol is of iemand die niet naar hen linkt.
Gastblog op andere websites
Als je outreach moeilijk vindt kun je relaties met relevante blogs bevorderen door je content op hun website te plaatsen, met een link naar je website. Dit helpt niet alleen beide partijen, maar het ontwikkelt ook relaties.
Social media voor horeca
Hoewel er geen definitieve correlatie bestaat tussen social media en hoe het in verband wordt gebracht met je SEO, kan het alleen maar gunstig zijn om je social media profielen te optimaliseren. Je social media is de directe uitlaatklep die dagelijks met je klanten in contact staat, terwijl je buzz in je markt creëert en je volgers naar je website worden geleid.
De twee belangrijkste social media platforms die een horecabedrijf moet optimaliseren zijn Facebook en Instagram.
Zorg er bovendien voor dat alle social media profielen van je zaak je bedrijfsadres tonen, samen met de: bedrijfsnaam, een menu, uren, populaire uren en een URL naar je site. Vergeet niet om deze citations consistent te houden op alle platformen, omdat deze platformen op een natuurlijke manier naar de website van je restaurant leiden.
Gebruik je social media profielen om je doelgroep over je zaak te laten praten en je content te laten delen. Creëer: relevante, interessante en uniek content en stimuleer je lezers om deze te delen en te liken. Dit kan je helpen om organisch te groeien en meer volgers en fans te werven, terwijl je positie op de Google zoekresultaten verbeterd vanwege het aantal social signals dat je genereert, wat in de ogen van Google als autoriteit en betrouwbaar wordt gezien.
Conclusie
Ik weet dat je druk bezig bent met het runnen van je zaak, want het kost meer dan alleen maar lekker eten en drinken om nieuwe klanten naar je zaak te trekken. Nu dat je een idee hebt over hoe je aan de slag kunt gaan met SEO voor je zaak kun je beginnen met het implementeren van de strategieën die je in dit artikel hebt geleerd. Het kost tijd voordat zoekmachine optimalisatie resultaten oplevert, hoe eerder je begint, hoe beter je zaak zal zijn op de lange termijn.
Ik weet dat je als horecaondernemer erg druk bezig bent met een veelheid aan dingen. Als je het aantal bezoekers van je website exponentieel wilt zien groeien, neem dan vandaag nog contact met mij op, want horeca SEO is mijn expertise.
Bezoek de homepage.
Wil je vrijblijvend ontdekken welke Google zoekwoorden je dagelijks een volle zaak opleveren? Neem dan nu contact met me op via de contactpagina.