Search intent optimalisatie gids

De Search Intent Optimalisatie Gids

Dennis Marinus Scholtus SEO, Zoekmachine optimalisatie

Door met search intent optimalisatie de zoekintentie van de consument begrijpen en gebruiken om de SEO rankings te verbeteren. Door het begrijpen van de search intent vereenvoudigt het gehele SEO proces. Search intent is belangrijker dan zoekwoorden voor effectieve SEO.

Zoekmachines bestaan om consumenten te voorzien van resultaten die relevant zijn voor de zoekopdracht. Slimme SEO campagnes zijn gebaseerd op inzicht in hoe je publiek zoekt naar producten en diensten.

Een belangrijk punt hierbij is het begrijpen van de intentie achter een bepaald trefwoord. Een gebruiker wil specifieke informatie vinden en zoekmachines hebben geavanceerde algoritmes en grote hoeveelheden zoekverkeer die ze analyseren om te bepalen welke resultaten het beste bij een trefwoord passen.

Inzicht in de brede categorieën van de search intent is cruciaal voor het ontwikkelen van een zoekmachine optimalisatie en contentstrategie die niet alleen de zoekwoorden dekken maar ook de intentie achter de zoekwoorden bereiken.

Inzicht in de zoekintentie van de consument. Want zoekintenties zijn belangrijker dan zoekwoorden

Zoekmachine marketing via SEO of betaalde methoden is in veel opzichten strategisch eenvoudig. Als je een administrateur bent in een kleine stad, en iemand zoekt naar “administrateur” plus de naam van de stad, dan is er een goede kans dat je hen biedt wat ze nodig hebben.

Helaas, commerciële termen zijn zeer concurrerend in betaalde en organisch zoekresultaten. Voor de meeste bedrijven zijn er andere mogelijkheden voor branding. We hoeven alleen maar een beter begrip te ontwikkelen van de intentie achter de zoekwoorden.

De drie categorieën van zoekopdrachten nader uitgelegd

Zoekopdrachten, de woorden en zinnen die mensen in een zoekvak typen om een lijst met resultaten op te halen zijn er in verschillende smaken. Het is algemeen aanvaard dat er drie verschillende soorten zoekopdrachten zijn:

  • Navigatie zoekopdrachten.
  • Informatie zoekopdrachten.
  • Transactionele zoekopdrachten.

Onofficieel is er een vierde type zoekopdracht: ‘freebie zoekopdrachten’.

De ‘gratis’ online zoektocht. We noemen deze ‘freebie zoekopdrachten” en het is zeer onwaarschijnlijk dat deze gebruikers nu of in de nabije toekomst zullen converteren. De gebruiker is op zoek naar gratis: producten, diensten of bronnen.

In de wereld van search marketing hebben we de neiging om meer te praten over zoekwoorden dan over zoekopdrachten. Laten we wat meer in detail ingaan op wat deze drie soorten zoekopdrachten zijn en hoe je ze kunt targeten met de content van je site.

Navigationele zoekopdracht: Wat is een navigatie zoekopdracht?

Een navigatie zoekopdracht is een zoekopdracht die wordt ingevoerd met de bedoeling een bepaalde website of webpagina te vinden. Een gebruiker kan bijvoorbeeld ‘Facebook’ in de zoekbalk van Google invoeren om de Facebook website te vinden in plaats van de URL in te voeren in de navigatiebalk van een browser of met behulp van een bladwijzer.

Hoe optimaliseer je navigatie zoekopdrachten?

Het is een feit dat je niet veel kans maakt om een navigatie zoekopdracht te richten, tenzij je toevallig eigenaar bent van de site die de persoon zoekt. Echte navigatie query’s hebben een zeer duidelijke bedoeling de gebruiker heeft een exacte site in gedachten en als je niet die site bent, ben je niet relevant voor hun behoeften.

Google, die dit type query volgens sommige rapporten classificeert als een ‘go query’, heeft zelfs de stap gezet om het totale aantal resultaten op de eerste pagina terug te brengen tot zeven resultaten voor merken, wat leidt tot een vermindering van zes procent in de totale organische eerste pagina lijsten.

Sommige query’s die van nature navigerend van aard zijn, kunnen dat echter niet zijn. Bijvoorbeeld, iemand die ‘Youtube’ googled kan eigenlijk op zoek zijn naar nieuws of informatie over het bedrijf.

Tip: Zorg ervoor dat je de navigatie query van je eigen merk onder controle hebt. Idealiter verschijnt je site zowel in de organische top spot als in de top van de gesponsorde resultaten in een zoektocht naar je merk of bedrijfsnaam.

In veel gevallen is het de moeite waard om trefwoorden die relevant zijn voor je merk via Google Adwords te kopen, zelfs als je er organisch uitstekend voor staat, omdat je totale winst hoger zal eindigen. Branded keywords hebben de neiging om zowel kliks als conversies aan te sturen.

Informatie zoekopdracht:  Wat is een informatie zoekopdracht?

Wikipedia definieert informatieve zoekopdrachten als ‘query’s die een breed onderwerp bestrijken waarvoor er duizenden relevante resultaten kunnen zijn’. Wanneer iemand een informatieve zoekopdracht invoert in Google of een andere zoekmachine, zoekt diegene informatie, vandaar de naam. Ze zijn waarschijnlijk niet op zoek naar een specifieke site, zoals in een navigatie query en ze zijn niet op zoek naar een commerciële transactie. Ze willen gewoon een vraag beantwoorden zien of leren hoe ze iets moeten doen.

Hoe optimaliseer je informatie zoekopdrachten?

Informatieve zoekopdrachten zijn moeilijk te monetariseren. Google weet dit, en daarom is het de knowledge graph aan het stoeien geweest om dit soort zoekopdrachten aan te pakken. De beste manier om gericht te zoeken naar informatie is met hoogwaardige SEO content dat echt nuttige informatie biedt die relevant is voor de zoekopdracht.

Wikipedia is vrij goed in het verstrekken van voldoende informatie over een zeer breed scala van onderwerpen, dat is de reden waarom ze op de eerste pagina voor ongeveer de helft van alle zoekopdrachten uitstekend ranken.

Wikipedia laat echter veel te wensen over voor veel informatieve zoekopdrachten. Dat is waar je binnenkomt! Hier zijn enkele manieren waarop je aan de informatiebehoefte van informatie zoekopdrachten kunt voldoen waardoor je traffic naar je website realiseert.

Schrijf een blogpost vol met tips die nuttig zouden zijn voor je potentiële klanten. Als je bijvoorbeeld een PR consultant bent, kan je een blogpost schrijven over hoe je een persbericht kunt maken.

Maak een how-to video die relevant is voor je bedrijf.

Schrijf een gedetailleerde, stap-voor-stap gids die een proces dat relevant is voor je bedrijf verduidelijkt of ontwerp een infographic die een concept illustreert.

Er zijn vele manieren om informatieve content te benaderen. Wees creatief. Het doel is om jezelf te positioneren als een betrouwbare, gezaghebbende bron van informatie, niet om je producten door de keel van je bezoeker te duwen.

Dit is het moment om de naamsbekendheid van je merk op te bouwen. Als je de vraag van een bezoeker kunt beantwoorden, zullen ze in de toekomst eerder positief over je denken als ze het soort aanbod dat je aanbiedt nodig hebben.

Transactie zoekopdracht: Wat is een transactie zoekopdracht?

Een transactie zoekopdracht is een zoekopdracht die aangeeft dat je van plan bent een transactie te voltooien, zoals het doen van een aankoop. Transactionele zoekopdrachten kunnen exacte merk- en productnamen bevatten, zoals ‘samsung galaxy’ of generiek zijn.

In al deze voorbeelden kan je concluderen dat de consument overweegt om in de nabije toekomst een aankoop te doen, als ze hun creditcard al niet trekken. Met andere woorden, ze zijn aan de zakelijke kant van de conversietrechter. Veel lokale zoekopdrachten, zoals ‘Nijmegen wijnwinkel’ zijn ook transactioneel.

Verticale zoekopdrachten zijn een subset van transactionele zoekopdrachten, en ze vertegenwoordigen mensen die een transactie in een specifieke sector willen uitvoeren. Deze omvatten lokale zoekopdrachten, restaurant zoekopdrachten, hotel zoekopdrachten, vlucht zoekopdrachten, enzovoort.

De stappen die Google de afgelopen jaren heeft gezet om zich te richten op verticale zoekopdrachten hebben geleid tot beschuldigingen van schending van de antitrustwetgeving.

Hoe optimaliseer je zoekopdrachten voor transacties?

Ik beveel hier een tweeledige aanpak aan. Er is geen reden om je niet te richten op transactionele zoekopdrachten met organische content, zoals geoptimaliseerde productpagina’s en lokale SEO strategieën, maar je moet overwegen om ook deze zoektermen met behulp van PPC te targeten. Hier is waarom:

Dit zijn precies de soorten query’s die het meest waarschijnlijk zijn om ROI te leveren in betaald zoeken. Als mensen op zoek zijn naar een specifiek type product om te kopen, een gesponsorde advertentie is waarschijnlijk net zo succesvol als een organisch resultaat te leveren.

Gesponsorde resultaten nemen veel van de beschikbare ruimte op de SERP in beslag voor commerciële/transactionele queries. Als je snel zichtbaarheid wilt voor transactionele zoekwoorden, moet je pay-per-click overwegen. Google biedt veel mogelijkheden voor gesponsorde advertenties.

In een studie vonden we dat mensen vaker op betaalde resultaten klikken over organische resultaten voor zoekopdrachten met een hoge commerciële intentie. Dit is waarschijnlijk omdat gesponsorde resultaten zo onopvallend zijn en omdat veel van de zoekmachine gebruikers het verschil tussen advertenties en organische resultaten niet zien.

Commerciële zoekopdrachten zijn slechts een klein percentage van de totale zoekopdracht volume, dus organische resultaten ontvangen nog steeds het leeuwendeel van de totale aantal clicks.

Dit zijn enkele van de redenen waarom ik het gebruik van AdWords aanbeveel voor transactionele zoekopdrachten. Het is een schaalbare en kosteneffectieve manier om leads en verkoop te stimuleren. Weet echter dat als je meer zoekverkeer wilt genereren, je eveneens het beste je SEO content kunt uitbouwen, omdat er meer informatieve zoekopdrachten zijn dan transactionele zoekopdrachten.

Content strategie en je content naadloos laten aansluiten

Het begrijpen van de intentie achter de zoekwoorden die je wilt bereiken, vereenvoudigt het gehele SEO proces. Proberen om content te ranken waar de intentie van je content anders is dan de intentie van de zoekterm maakt je content gedoemd te mislukken.

Het creëren van content die goed rankt en converteert vereist een kristalhelder begrip van wat de consument zoekt. Door eenvoudigweg te zoeken naar de termen die we willen targeten en te bekijken welke content goed scoort, kunnen we bepalen wat voor soort content we moeten creëren.

Zodra we de achterliggende bedoeling van een zoekterm begrijpen, kunnen we de content dat niet optimaal rankt herzien en op zoek gaan naar zoekterm mogelijkheden waarvan we weten dat de bestaande content uitstekend zal aansluiten op de nieuwe zoekterm.

Samenvattend: Als we weten dat ons antwoord op een bepaalde vraag het beste en meest bruikbare antwoord is, dan wordt de rest van het SEO proces veel makkelijker. Anders verwoord: Als onze content de beste oplossing biedt voor een zoekopdracht wordt SEO veel eenvoudiger.

Als je in de regio Nijmegen woont lees dan verder op de SEO Nijmegen pagina.

Bel me nu

0 Shares