De toekomst van SEO

De Toekomst van SEO

Dennis Marinus Scholtus SEO

Het gebruik van Voice Search zal blijven toenemen. Op mobiele apparaten kiezen veel mensen ervoor om voice search te gebruiken en hun vragen te stellen in plaats van ze in hun telefoon te typen. Deze trend zal waarschijnlijk groeien naarmate de spraakherkenningstechnologie verbetert en zoekmachines nog slimmer worden in het beantwoorden van vragen van mensen. Kijk maar naar de Google Quick Answer box en hoe dat zo snel geëvolueerd is.

Dit zal invloed hebben op de manier waarop je content ontwikkelt. Je moet rekening houden met wat voor soort antwoorden je content geeft en of die antwoorden bevorderlijk zijn voor mensen die op je website klikken of niet.

Semantisch zoeken zal onderwerpen boven trefwoorden plaatsen

Trefwoorden zijn nog steeds erg belangrijk, maar niet zo belangrijk als ze ooit waren. Uiteraard zijn de woorden die je kiest om op te nemen in je berichten zijn belangrijk omdat dat is hoe Google begrijpt wat waar de content over gaat, maar exacte trefwoorden en trefwoordfrequentie moeten worden afgewogen tegen de opkomst van semantisch zoeken.

Streef naar focus op onderwerpen en thema’s met behulp van synoniemen en veel gerelateerde woorden in plaats van alleen het optimaliseren voor een specifiek trefwoord. Houd in gedachten hoe de ervaring van de gebruiker zal zijn. Als je website nuttig is, content van hoge kwaliteit heeft en gebruiksvriendelijk is, zal het een positieve invloed hebben op je SEO.

Snippets zijn begeerlijk

Je hebt waarschijnlijk de Featured Snippets van Google gezien die verschijnen als de beste resultaten in een SERP’s. Dit is een uitstekende positie voor vrijwel elk bedrijf, omdat het je kansen geeft op meer bezoekers. Het krijgen van deze plek en andere rijke snippers is waarschijnlijk een van de belangrijkste focus voor SEO professionals in 2019. Dit is ook super belangrijk voor mobile SEO.

Automatisering en datastroom

Iedereen die digitaal werkt zou van jaar tot jaar moeten hebben gemerkt hoe snel en effectief de automatisering van processen vordert. Op het gebied van ‘SEO’ zijn tools veel krachtiger, sneller en actueler geworden. Binnen korte tijd hebben we gegevens op de desktop die voor het blote oog onzichtbaar zijn. Vooral in de zoekmachine optimalisatie gaat het er eigenlijk om systematische fouten te corrigeren en de bezoeker een betere online ervaring geven.

Hier zijn de top drie voorspellingen die de toekomst van de SEO industrie in belangrijke mate zullen vormgeven

Gebruikerservaring (UX)

SEO is veranderd, nu gaat het niet alleen om het optimaliseren van de website in overeenstemming met de trending keywords, maar ook om het begrijpen van de interactie tussen mensen en het web. Zoekmachines zijn nu geobsedeerd geraakt door de bezoekers en dus moeten de websites hetzelfde pad volgen. Met zoekresultaten die alsmaar meer en meer op maat zijn, moet je begrijpen dat als je content niet interessant is consumenten je site niet meer bezoeken. Om de conditie van je site te verbeteren, investeer je in het creëren van content dat niet alleen nuttig is voor de lezers, maar ook aantrekkelijk is. De gebruikerservaring (UX) van online content kan worden gecontroleerd en verbeterd met de gratis analysetools die bijhouden wat de bezoekers doen.

Versnelde mobiele pagina’s (AMP)

Oorspronkelijk waren zoekmachines ontworpen om te werken vanuit een enkele index van documenten, dat wil zeggen, vanaf de desktop. Maar vandaag de dag wordt het proces verdeeld in twee indexen, een voor de mobiele telefoon en een voor de desktop, waarbij mobiel de belangrijkste keuze is.

Kunstmatige intelligentie (AI)

In de loop der tijd, is kunstmatige intelligentie alsmaar belangrijker worden. De machines zijn vertrouwd zijn geraakt met de leerpatronen en het begrijpen van de originaliteit van de content. Dit zal ook ten goede komen aan de SEO industrie in het wegwerken van de blackhat SEO. Machine learning heeft de zoektocht persoonlijker dan ooit gemaakt.

UX zal een grotere rol spelen

In het verleden werd SEO gezien als een job voor het IT team. Het werd meer gezien als een technische rol dan als een creatieve functie. Terwijl SEO veel technische elementen heeft, is het in de kern een kunstvorm. De hedendaagse zoekmachine optimalisatie professionals moeten niet alleen een technisch inzicht hebben in hoe ze websites en verschillende soorten content voor zoekmachines kunnen optimaliseren, ze moeten ook begrijpen hoe mensen omgaan met het web.

Maar weten is slechts de helft van de strijd.

Google is geobsedeerd door de eindgebruiker. Naarmate de zoekresultaten meer en meer op maat worden gemaakt, zal de gebruikerservaring (UX) een grotere rol gaan spelen bij het zoeken. Als je content je bezoekers niet aanspreekt, verlies je, hoe goed je informatie ook is. Om je site beter te positioneren, zou ik tijd investeren in begrijpen van je bezoekers.

SEO is populairder dan ooit

Het is dan ook logisch dat het kaf sneller van het koren scheidt. Slechte SEO’s komen buitenspel te staan. Maar zijn ze echt slecht?

Natuurlijk zijn er SEO’s in deze business die met oude kennis nieuwe wegen willen inslaan, maar naar mijn mening zijn dat er maar een paar.

Wij SEOs moeten meer en meer gegevens in een kortere tijd analyseren, evalueren en omzetten in zinvolle maatregelen. In kleine bedrijven is er nauwelijks nog budget over en in middelgrote bedrijven krimpt het ook in belangrijke mate. Is automatisering hier de oplossing? Kunnen tools en software SEO’s vervangen?

Automatische SEO? Ja en nee

Ik betwijfel of de zoekmachine optimizer binnen tien jaar van het toneel verdwijnt. Hij is niet zo zwaar getroffen door digitalisering. SEO’s zijn en blijven het “noodzakelijke kwaad”.

Dit is vooral te wijten aan het feit dat geautomatiseerde processen op het gebied van communicatie altijd fouten produceren die niet door computers kunnen worden gecorrigeerd. Daarvoor is de mens nog steeds noodzakelijk.. Ik zie vooral grote veranderingen in de workflow of de inhoud van het vak.

Hoe visueel zoeken de toekomst van SEO beïnvloedt

Zoeken is veel diverser geworden dan een paar jaar geleden, met nieuwe functies zoals voice search die een geheel nieuwe dimensie toevoegen aan de manier waarop mensen zoeken in zoekmachines. AI Assistenten zoals Google Assistant worden steeds alledaagser.

Naast voice search wordt nu ook een andere nieuwe methode voor het uitvoeren van een zoekopdracht gebruikt in de vorm van visueel zoeken. Als het zoeken met de stem gebeurt via de menselijke stem, wordt het visueel zoeken gedaan door eenvoudigweg je camera te openen en een foto te nemen.

Deze nieuwe manier van zoeken door middel van beelden kan een relatief nieuwe technologie zijn, maar het heeft een goede ontwikkeling doorgemaakt, met verschillende apps en diensten die de technologie testen. Met dit in gedachten, dit is een andere nieuwe functie die tot doel heeft om SEO in de toekomst te beïnvloeden.

Hoe visueel zoeken werkt

Net als bij het zoeken met spraak en standaard zoeken, begint het visueel zoeken via invoer in dit geval, het maken van een foto en het bijsnijden ervan. Terwijl sommige mensen de visuele zoekfunctie van Google vergelijken met de zoekfunctie voor afbeeldingen en enkele overeenkomsten vinden, biedt visueel zoeken veel meer. Een van de meest prominente apps die gebruik maken van visueel zoeken is Pinterest en Google.

Om een visuele zoekopdracht op Pinterest te starten, tik je op de camera pictogram op de zoekbalk en maak je een foto van wat je wilt zoeken.

De foto wordt dan een paar seconden tot een minuut gescand, waarna de resultaten met betrekking tot je afbeelding tevoorschijn komen. Samen met de bijbehorende afbeeldingen krijg je ook gerelateerde tags waarmee je meer opties kan bekijken.

Pinterest heeft een van de grootste afbeelding bibliotheken op het internet en de mogelijkheid om die database aan te boren met behulp van visueel zoeken helpt gebruikers om meer bruikbare beelden in het platform te vinden.

Voor Google Goggles is het starten van een visuele zoekopdracht vergelijkbaar, omdat de app klaar is om afbeeldingen vast te leggen zodra je deze aanzet. Naast het maken van foto’s kun je ook afbeeldingen uit je fotogalerij kiezen en deze ook laten scannen.

Het proces duurt een paar seconden, afhankelijk van de afbeelding. Als het scannen klaar is, kun je een aantal resultaten zien. Google Goggles scant ook letters op afbeeldingen, waardoor je verschillende woorden en zinnen in verschillende talen kunt vertalen.

Hoewel de technologie nog relatief nieuw is en niet veel apps het ondersteunen, is visueel zoeken iets dat werkt en ook iets dat gebruikers regelmatig zouden gebruiken in de nabije toekomst op dezelfde manier als voice search.

De potentiële impact van visueel zoeken

Met de toenemende populariteit van voice search over de hele wereld, zou het niet verwonderlijk zijn om te verwachten dat ook visueel zoeken op grote schaal populair zal worden. Hoewel voice search nuttig is op een manier die gebruikers in staat stelt om te zoeken zonder iets te hoeven typen, helpt visueel zoeken gebruikers direct verschillende locaties en items te identificeren.

Als iemand meer wil weten over een bepaald oriëntatiepunt of item, moet hij of zij zoeken via een zoekmachine. Het probleem zou echter zijn dat de persoon weet hoe het object of oriëntatiepunt eruit ziet, maar de naam niet kent. Dit leidt tot verschillende zoekopdrachten die tot doel hebben om te beschrijven hoe het eruit ziet en het leidt tot niet overtuigende resultaten.

Met visueel zoeken worden deze problemen nu opgelost, omdat het maken van een foto en het doorlopen van een app direct de beste antwoorden geeft. Hoewel de technologie nog een aantal verbeteringen nodig heeft, is visueel zoeken gemakkelijk beschikbaar en kan het van invloed zijn op de manier waarop we zoeken.

Als het aankomt op bedrijven, kan visueel zoeken een grote rol spelen bij het stimuleren van de verkoop en het creëren van succesvolle digitale marketingcampagnes. Stel jezelf dit scenario voor: Een vriendin bood me een nieuwe drank aan die ik lekker vond. Omdat ik meer wil weten over de drank, nam ik een foto en zie ik het product en waar ik het kon kopen.

E-commerce is de laatste tijd steeds populairder geworden, waarbij steeds meer gebruikers profiteren van het voordeel dat ze onderweg artikelen kunnen kopen. Het toevoegen van visueel zoeken in de mix zou helpen om een nieuwe mate van interactiviteit en toegankelijkheid voor de consumenten toe te voegen en de traffic naar je webwinkel te stimuleren.

Key take away

Visueel zoeken is misschien nog een jonge technologie, maar het is zeker iets om naar uit te kijken, omdat het de potentie heeft om het SEO landschap positief te beïnvloeden. Met meer apps en diensten die gebruik maken van deze handige functie, zou het niet verwonderlijk zijn om het gebruik ervan te zien stijgen en een integraal onderdeel te worden van het zoeken.

De nieuwe zoekmachine optimizer

Voorheen werden backlinks en trefwoorden verzameld, geanalyseerd en geïmplementeerd. Vandaag de dag is het begrip van ‘marketing’ aanzienlijk doorgedrongen in SEO.

Het gaat niet alleen om trefwoorden, zoekvolume en backlinks. Het gaat over de consument en hoe je hem kunt aanspreken met alle middelen en voor je kan winnen. SEO is uitgegroeid tot een hulpmiddel en niet langer dé oplossing.

Vooral empathie speelt vandaag een veel grotere rol dan in het verleden. Wie zich niet kan inleven in potentiële klanten, zal nauwelijks in staat zijn om zinvolle adviezen te geven.

Conclusie

Het is duidelijk dat Google zich in de toekomst zal richten op machine learning, Google heeft begrip van semantiek, verbindingen, patronen en gebruikerservaring.

SEO is op dit moment nauw verbonden met content marketing. Terwijl Google content kan interpreteren en de relevantie ervan kan afleiden voor zoekopdrachten met een hoge mate van succes, is het voortdurend gericht op het maken van verfijningen om te verbeteren hoe tijdig, contextueel en nuttig de content is voor de consument. De kennis en inzichten van Google, RankBrain en AMP dienen allen dit doel, terwijl Google sancties de kwaliteit van de resultaten handhaven.

De toekomst van SEO

Ik zie schitterende dagen in het verschiet voor SEO zowel op de middellange termijn en op de lange termijn.

Als je in de regio Nijmegen woont lees dan verder op de SEO Nijmegen pagina.

Dennis Marinus Scholtus

SEO specialist, Nijmegen.

Facebook: www.facebook.com/Dennis.M.Scholtus.

1 Shares