Je website is je beste werknemer

27 januari 2020

SEO: de ultieme beginnersgids

 

Voordat we in de materie duiken, laten we eerst de basis doornemen! Ben je gereed? 

Is SEO nieuw voor je? Ben je nieuwsgierig hoe het werkt en wat belangrijk is? Dan is dit artikel voor jou!

Wat is SEO? 

Search engine optimization (SEO) is de kunst en de wetenschap van het verbeteren van organische, niet-betaalde zoekresultaten in de zoekmachines. Hoe hoger een website rankt, hoe meer mensen het zien. 

De geschiedenis van SEO gaat terug tot het laatste decennium van de vorige eeuw toen zoekmachines hun intrede deden. Vandaag de dag is het een essentiële marketingstrategie en een eeuwig groeiende industrie. 

Als je SEO wilt leren moet je gereed zijn voor veel: technische, creatieve en analytische werkzaamheden. Er bestaan vele technieken, elk met hun eigen doel maar de essentie blijft hetzelfde: om tot de hoogst rankende websites in de zoekmachines te behoren.

Eenvoudig geformuleerd kan SEO als volgt gedefinieerd worden: de juiste website voor het juiste publiek.

Je website behoort gevuld te zijn met: waardevolle content, technisch in optimale staat te verkeren en je website moet natuurlijk waardevol genoeg zijn om naar te linken. 

Is SEO moeilijk?

Zoekmachines indexeren websites op basis van hun ranking algoritmes. Zijn deze algoritmes bekend? Ja en nee. 

Google gebruikt meer dan tweehonderd factoren in hun zoek algoritme om de positie van een website in hun zoekindex te bepalen. Sommige factoren zijn bekend en sommige factoren zijn geheim. 

Je hoeft al deze factoren uiteraard niet te kennen, maar het is wel belangrijk om de drie belangrijkste factoren te kennen.

  1. Content.
  2. Backlinks.
  3. Mobile-first user experience.

Goed uitgevoerde SEO activiteiten verbeteren de posities van je website in de zoekmachines. Hogere ranking betekent meer bezoekers en meer bezoekers betekent meer conversies. Kortom; als je wilt slagen met een website heb je SEO nodig.

Sommige aspecten van SEO zijn gecompliceerd maar vaak is gezond verstand voldoende om de problemen die je tegenkomt op te lossen.

Hoe kan ik SEO leren? 

Zelfs minimale aanpassingen aan je website veranderen de manier waarop zoekmachines je website zien. In dit artikel bespreken we alle essentiële zaken zodat je voldoende kennis opdoet om je eigen weg te vinden in SEO. Om SEO te leren moet je veel studeren en oefenen maar gelukkig is er veel informatie online te vinden en kun je SEO cursussen volgen.

SEO vocabulair

White SEO versus grey hat SEO versus white hat SEO.

On-page SEO, technical SEO en off-page SEO.

White hat versus black hat SEO, de good guys die zich aan de regels houden en de cowboys. 

Degene die white hat SEO beoefenen houden zich aan de regels zoals die door Google bepaald zijn en die door conventies tot stand zijn gekomen. De personen die black hat SEO beoefenen treden de regels met voet en doen dit vaak voor financieel gewin. De SEO’s die grey hat SEO beoefenen bevinden zich tussen de white hats en de black hats in. Ze houden zich in beginsel veelal aan de regels maar passen ook weleens minder ethische praktijken toe. 

On-page SEO, technical SEO en off-page SEO zijn de drie hoofdelementen waaruit SEO bestaat. On-page SEO gaat over alle factoren die zich op een website bevinden zoals tekst en afbeeldingen. Technical SEO gaat in op de technische staat van een website, zoals hoe snel de website laadt en off-page SEO gaat over alle factoren die zich buiten een website bevinden zoals externe backlinks en social media.

Zoekmachines

Ik ga je uitleggen hoe zoekmachines werken. We nemen de basis van zoekmachines door. Laten we zoekmachines eens nader bekijken. 

Hoe werken zoekmachines zoals Google?

Zoekmachines bestaan in hoofdzaak uit drie onderdelen.

  • Spidering.
  • Indexatie.
  • Resultaten matchen.

Het proces verloopt als volgt.

Spidering

Crawlen of spideren betekent dat zoekmachines je website scannen. Alle informatie die op een website staat kan gespiderd worden.

Spiders detecteren alle klikbare links op een website die naar andere websites verwijzen. Google spidert regelmatig alle websites op zoek naar nieuwe links.

Indexatie

Zodra de website gecrawld is vind het indexeren plaats. Google bepaald dan op welke zoekwoorden en posities je website getoond wordt.

Resultaten matchen

De zoekresultaten zijn belangrijk voor gebruikers. Zodra een gebruiker een zoekvraag uitvoert zoekt de zoekmachine in zijn index, die uit miljarden websites bestaat en toont relevante zoekresultaten. 

Ranking factoren

Google past meer dan tweehonderd ranking factoren toe in zijn algoritme. Je hoeft al deze ranking factoren niet te kennen maar het is raadzaam dat je bekend bent met de belangrijkste ranking factoren.

Een van de belangrijkste ranking factoren is het backlinkprofiel. Google waardeert je backlinkprofiel op basis van het aantal links en de kwaliteit van de individuele links. 

Een aantal andere belangrijke ranking factoren zijn:

  • Laadsnelheid van de website.
  • HTTPS.
  • Social sharing.
  • Domein leeftijd.
  • AMP voor mobiel.
  • Kwalitatief content.

Hoe mensen zoekmachines gebruiken

De essentie van SEO is om vriendelijk voor gebruikers en zoekmachines te zijn. De driehoek van: technical SEO, on-page SEO en off-page SEO behoort in evenwicht te zijn. Als je veel investeert in technical SEO maar de off-page SEO verwaarloosd zal je websites alsnog niet optimaal ranken.

Welke zoekopdrachten bestaan er?

Zoekopdrachten kunnen verdeeld worden in drie type zoekopdrachten.

  • Navigatie zoekopdracht. 
  • Informatieve zoekopdracht.
  • Transactionele zoekopdracht.

Navigatie zoekopdrachten

Dit type zoekopdracht wordt gebruikt als gebruikers naar een merk zoeken, bijvoorbeeld Frankwatching om vervolgens door te kunnen klikken naar de homepage van Frankwatching.

Informatieve zoekopdracht

Deze zoekopdrachten worden gebruikt om informatie over een onderwerp te vinden. 

Transactionele zoekopdrachten

Dit type zoekopdracht voert men uit als men opzoek is naar een dienst of product om aan te schaffen. 

SERP updates

Het is geweldig om eerste ranken in de zoekmachines, nietwaar? Het internet verandert continu, elke dag verdwijnen websites en elke dag worden er nieuwe websites geïndexeerd door de zoekmachines. Hierdoor veranderen de organische resultaten op regelmatige basis.

Een andere belangrijke factor is dat zoekmachines hun zoekalgoritme op regelmatige basis updaten. Bedrijven als Google updaten hun zoekalgoritme met de intentie om de gebruiker de beste zoekresultaten te tonen.

Posities in de zoekmachines zijn nooit permanent. Als je vandaag een winnaar bent kan je morgen lager ranken dan je concurrentie en vica versa. 

SERP features

Eerste ranken in de zoekmachines is fijn maar tegenwoordig bestaat er de ‘position zero’ ofwel de ‘rich snippet’. De rich snippet wordt vaak getoond als de zoekopdracht uit een vraag bestaat. 

Dit zijn nog een aantal rich snippets:

  • Answer box.
  • Image Pack.
  • Map Pack.
  • Events.
  • Knowledge graph.

On-page SEO en technical SEO

On-page SEO bestaat uit vele taken, lees hieronder meer.

Zoekmachine algoritmes worden alsmaar slimmer, vroeger was je website volproppen met zoekwoorden voldoende om hoog te ranken maar tegenwoordig is er meer nodig om hoge ranks te behalen. On-page SEO is het zichtbare deel voor je bezoekers.

Meta tags

Meta tags beschrijven waar je content over gaat. De meest belangrijke meta tags zijn: meta titles en meta descriptions.

Meta tags bepalen voor een belangrijk deel of een gebruiker je website bezoekt. Wees er zeker van dat je metatags duidelijk zijn voor Google en je bezoekers. 

Creëer SEO-vriendelijke URL’s

Creëer bondige URL’s die overeenkomen met je content en vermijd de automatisch gegenereerde URL’s.

Interne en externe links

Het creëren van externe links op je website zorgt ervoor dat de zoekmachines begrijpen welke zoekresultaten relevant zijn voor je content. Interne links zijn een geweldige methode om content en overige delen van je website te promoten. Interne links zorgen er ook voor dat de Google spiders de structuur van je website begrijpen.

Dit zijn de belangrijkste technische SEO elementen waar je op moet letten

  • Search Console.
  • Laadtijd.
  • Mobile optimization.
  • Sitemap.
  • Robots.txt.

HTTPS versus HTTP

In 2014 maakte Google wereldkundig dat ze veilige websites hoger ranken dan minder veilige websites. HTTPS-websites zijn veiliger dan HTTP-websites omdat de verbinding beveiligd is met een SSL-certificaat.

SEO en content

Zelfs perfect content heeft SEO nodig. SEO en content marketing vormen een droomhuwelijk, SEO en content versterken elkaar.

Content moet gelijktijdig geoptimaliseerd worden voor de zoekmachines en mensen, dit noemen we SEO copywriting.

Waarom zou ik content creëren?

Het antwoord is: content geeft je de mogelijkheid om jezelf te onderscheiden en uniek te zijn en content stuurt zaken als conversie.

Vertel de wereld hoe jij de zaken doet en deel interessante feiten en data. Experimenteer met content. Daag de mythes in je industrie uit.

Wat is de ideale lengte van een blog?

Diverse onderzoeken tonen aan dat uitvoerig content dat de diepte in gaat beter presteert in de zoekmachines. Hoewel er geen ideale lengte voor een blog bestaat wordt over het algemeen aangenomen dat voor een optimale ranking een blog uit minimaal duizend tot tweeduizend woorden behoort te bestaan.

Duplicate content

Zoekmachines willen hun gebruikers waardevol, uniek content tonen. Duplicate content ofwel content dat meermaals gepubliceerd is rankt dus veelal matig. Onder duplicate content behoren eveneens alle teksten op je website, dus ook de metatags van je webpagina’s en standaard productbeschrijvingen. Voorzie elke pagina van je website dus van honderd procent uniek content. Om de content op je website te beschermen kan het raadzaam zijn om een kopieer plugin te installeren zodat je bezoekers de teksten niet kunnen kopiëren.

Zoekwoordonderzoek

Zoekwoordonderzoek is een elementaire SEO taak. Ik ga je uitleggen hoe je zoekwoordonderzoek effectief kunt uitvoeren.

Content creëren zonder vooraf zoekwoordonderzoek te doen is niet slim. Zonder de juiste zoekwoorden rankt je content waarschijnlijk niet op de gewenste zoekwoorden.

Waar vind je zoekwoorden?

Ik begin altijd met een basis zoekwoord. Als ik SEO uitvoer voor een SEO bureau kan dat bijvoorbeeld ‘SEO’ zijn. Daarna ga ik naar Google en typ daar het basis zoekwoord in en ik kijk vervolgens welke zoeksuggesties Google voorstelt, tevens vul ik het basis zoekwoord aan met alle letters uit het alfabet, dus: SEO + a, SEO + b, SEO + c, et cetera. Google toont nu vele relevante zoekopdrachten die nagenoeg allen zoekverkeer genereren.

Andere platformen zijn eveneens een bron van geschikte zoekwoorden

Platformen zoals:

  • Youtube.
  • Wikipedia.
  • Quora.
  • Relevante forums.

Langere zoekwoorden hebben veelal een lager zoekvolume dan korte zoekwoorden maar langere zoekwoorden die bestaan uit drie of meer woorden converteren veelal beter. Als je zoekwoord onderzoek verricht houd dan altijd de ‘commercial intent’ van het zoekwoord in je achterhoofd. Vraag jezelf af, zou een gebruiker dit zoekwoord gebruiken om een geschikte aankoop te vinden? 

Er zijn vier verschillende zoek intentie typen:

Navigatie: zoeken naar een specifieke website of merk.

Informatief: zoeken naar algemene informatie.

Transactioneel: gebruiker wil iets online kopen.

Commercieel: gebruiker doet het onderzoek vóór een aankoop.

Besluit daarom voordat je het zoekwoordonderzoek verricht welk doel je wilt bereiken met je zoekwoorden, wil je verkopen of informeren, et cetera. 

De basis van linkbuilding

Linkbuilding is één van de belangrijkste aspecten van SEO. Laten we gaan ontdekken hoe je een linkprofiel van hoge kwaliteit bouwt.

Linkbuilding is het proces van links verkrijgen op andere websites. Links zijn bedoeld voor de navigatie tussen websites. De zoekmachines indexeren de links dat de zoekmachines helpt om de webcontent te indexeren. 

Zoekmachines baseren de autoriteit van een website op de autoriteit dat via links wordt doorgegeven via externe bronnen. Daarom is het linkprofiel één van de belangrijkste ranking factoren.  

De verschillende soorten backlinks

Er zijn in het algemeen twee soorten backlinks.

Do-follow backlinks: deze links laten link juice door waardoor er autoriteit wordt doorgegeven aan de site waar de link naar verwijst.

No-follow backlinks: deze links laten geen link juice door naar de website waar de link naar verwijst. 

No-follow backlinks hebben dan ook weinig waarde voor SEO.

Sinds september 2019 bestaan er twee varianten op de no-follow links, namelijk: rel=”sponsored” en rel=”ugc” links. Hierdoor is het mogelijk dat Google in de toekomst de waarde van links anders gaat interpreteren.  

Ankertekst

De ankertekst is het zichtbare, klikbare tekst van een backlink, het helpt de crawlers te bepalen waar de gelinkte pagina over gaat. Zorg altijd voor een goede balans wat betreft de ankerteksten van je backlinks. Als al je backlinks dezelfde ankerteksten bevatten dan loop je een risico op een Google penalty voor het over-optimaliseren van je backlinkprofiel. Zorg dus voor een gevarieerd backlinkprofiel die bestaat uit gevarieerde ankerteksten. 

De kwaliteit van een backlink

In de beginjaren van Google telde het aantal backlinks maar dit was makkelijk te manipuleren. Vandaag de dag is de kwaliteit van een backlink van belang. Google baseert de kwaliteit van een backlink op de volgende factoren.

  • Domein autoriteit.
  • Andere linkprofiel metrics.
  • Pagina autoriteit.

Hoe hoger de waardes zijn des te hoger de kwaliteit van de backlink is.

Backlinks behoren relevant te zijn

Backlinks die verwijzen naar een website behoren relevant te zijn, een backlink van een schoenenwinkel die naar een hondenfokker verwijst zal van weinig waarde zijn.

Blackhat linkbuilding technieken en Google penalties

Betaalde backlinks en PBN’s (Private Blog Networks) zijn blackhat manieren om backlinks te creëren, maar deze technieken worden door Google als ongewenst beschouwd. Google kan het patroon van je PBN-netwerk detecteren en je website bestraffen. Beter houd je jezelf verre van linkbuilding technieken als PBN’s en betaalde links.

SEO en (UX) user experience

SEO en UX zijn twee zijden van dezelfde medaille. Door je website gebruiksvriendelijk te maken bevorder je de conversie en je SEO.

SEO in het eerste decennium van 2000 was anders dan het nu is. Toen kwam je weg met je website vol plaatsen met zoekwoorden en spammerige links. Anno nu is Google veel slimmer en veroorzaken de oude technieken soms een penalty.

Google wil zijn gebruikers kwaliteit en waardevolle informatie voorzetten en UX draagt hier aan bij. 

Wat is user experience?

UX is elke ervaring die een consument met het bedrijf heeft. In dit artikel beperken we ons tot de ‘online’ UX. De gebruikerservaring die een website biedt. Het is aan te bevelen om buiten de de gestelde kaders te denken en een website te ontwikkelen die in elke behoefte van een consument voorziet. 

UX is een continu proces van verbeteringen doorvoeren. Het is een filosofie die een bedrijf hoort te omarmen.

Website UX omvat vele aspecten van SEO: het technisch aspect, content en het gebruiksgemak van een website. SEO en UX gaan hand in hand. 

Enkele elementen die belangrijk zijn voor een goede UX

Website navigatie: een duidelijke navigatie maakt het eenvoudig voor je bezoekers om te vinden waarna ze op zoek zijn. 

Laadsnelheid: een snel ladende website draagt in hoge mate bij aan de UX. Hoe sneller je website laadt, hoe beter de UX. Daarom is pagespeed een ranking factor. 

Geoptimaliseerd content: bevat je content de zoekwoorden waar je publiek naar zoekt? Beantwoord je content de vragen die je bezoekers hebben? Is je content duidelijk leesbaar en makkelijk te begrijpen? 

Geoptimaliseerde titels en meta-omschrijvingen

Je meta-omschrijvingen zijn het eerste wat een gebruiker ziet en de gebruiker bepaald aan de hand van je meta-beschrijvingen of ze je website bezoeken. Je meta-omschrijvingen helpen tevens Google met het juist indexeren van je website. Zorg er dus voor dat je relevante, unieke en doordachte meta-omschrijvingen toe past op elke pagina van je website. 

Hoe kan je UX en SEO meten?

Via Google Analytics geven gespecialiseerde rapporten inzichten. Engagement en gebruikersstatistieken in Google Analytics tonen hoe het met de UX van je website gesteld is. 

Bouncepercentage, pagina's per sessie en Gemiddelde sessieduur bieden een basis weergave van de gebruikersinteractie. 

Kortom: als je SEO wilt leren, lees dan veel over SEO, volg een SEO-cursus en oefen het dagelijks.

Ben je gereed voor actie?

Neem nu contact met mij op.

Contact
Doordat ik kantoor aan huis houd plaats ik vanwege privacyoverwegingen niet mijn privé-adres op mijn website.
Ik werk via een payroll constructie hierdoor hoef ik niet over een KvK-nummer te beschikken.
© Ekxo.nl 2014 - 2020
error: content is beschermd.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram